Hopp til hovedinnhold
TilbakeGod praksis
Digdir
-
25. juni 2023

Brukergrupper som er digitalt sårbare

I rapporten Digital hele livet med bedre brukeropplevelse har vi beskrevet seks brukergrupper som er digitalt sårbare. Hvis vi lager tjenester som imøtekommer behovene til disse gruppene, gjør vi det også lettere for alle andre å bruke digitale tjenester.

Brukergruppene er beskrevet som personas som kan brukes som et verktøy i utviklingen av digitale tjenester. Personas er fiktive beskrivelser av personer som representerer brukergruppene. De er altså ikke et komplett bilde eller en uttømmende liste over behov og livssituasjoner, men en forenkling av virkeligheten. En innbygger kan befinne seg i flere grupper samtidig eller gå inn og ut av brukergrupper.

Brukergruppene møter ulike barrierer for digital deltakelse

I beskrivelsene av personasene kan du også lese om hvilke barrierer for digital deltakelse de ulike gruppene møter. Det er flere ulike barrierer som gjør at folk faller utenfor, og mange rammes av flere av barrierene. Noen faller utenfor fordi de ikke har nok kunnskap om offentlig forvaltning. Andre har svake språkferdigheter, og klarer derfor ikke å finne, forstå og bruke informasjon om rettigheter og plikter. Andre blir hindret av helse og livssituasjon, og mangler et nettverk som kan hjelpe dem. I tillegg påvirkes motivasjonen for å løse digitale oppgaver av troen på mestring og selvtillit. Til sist blir noen hindret av at de ikke har tilgang på internett og utstyr som for eksempel PC.

1. Gerda og Kåre - eldre ektepar der en må ta over alt

Gerda og Kåre representerer de over 65 år. Dette er en veldig stor gruppe, så det er selvsagt store forskjeller innad i gruppen.

Kåre og Gerda har vært gift i mange år, og er nå pensjonister. Gerda har alltid tatt ansvar for økonomien og digitale oppgaver, men får ikke lenger til det etter et slag. Det betyr at Kåre må overta disse oppgavene. Men hvordan skal han få til det? Les mer om Kåre og Gerda, gruppen de representerer og hvilke barrierer denne brukergruppen møter.

2. Kim - ung som møter forvaltningen for første gang

Kim representerer unge mellom 16-24 år som har ungdomsskole som høyest fullførte utdanning.

Kim har vokst opp i et ustabilt hjem og fått lite støtte fra foreldrene. Nå har han flyttet til et nytt sted og blitt arbeidsledig. Derfor trenger han hjelp fra det offentlige, men har lite kunnskap om hvilke rettigheter han har. Les mer om Kim, gruppen han representerer og hvilke barrierer denne brukergruppen møter.

3. Amina - innvandrer og utenfor på alle måter

Amina representerer ikke-vestlige innvandrerkvinner med svake norskferdigheter.

Amina har en jobb som krever at hun får mer digital kompetanse, og melder seg derfor på et kurs. Hun trenger blant annet hjelp til å få mannen sin til Norge og til å forstå informasjon fra NAV. Les mer om Amina, gruppen hun representerer og hvilke barrierer denne brukergruppen møter.

4. Alex - trygdet, alene og skeptisk

Alex representerer de som står utenfor arbeidslivet.

Alex ble sykemeldt etter en arbeidsulykke, og skaden gjør at han har svekket konsentrasjon og hukommelse. Han har hatt lite kontakt med offentlig sektor og ikke hatt en jobb som har krevd digital kompetanse. Les mer om Alex, gruppen han representerer og hvilke barrierer denne brukergruppen møter.

5. Agne - hjelperen som ikke får hjelpe

Agne representerer pårørende som vil hjelpe slektninger eller venner som ikke klarer å løse digitale oppgaver på egenhånd.

Agne må hjelpe moren sin med digitale oppgaver, og har derfor brukt hennes BankID. Da banken får vite det sperrer de BankID. Alternativet er å bli verge, men det trenger ikke moren til Agne. Les mer om Agne, gruppen han representerer og hvilke barrierer denne brukergruppen møter.

6. Mika - vergen som ikke får gjort jobben sin

Mika representerer verger. Mika er verge for 15 personer med ulikt behov for hjelp. Han møter på mange problemer, spesielt med den digitale diaogen han ønsker å ha på vegne av de han er verge for. Les mer om MIka, gruppen han representerer og hvilke barrierer denne brukergruppen møter.